Grupprabatter online

De senaste åren har det blivit populärt bland många konsumenter att handla varor eller tjänster på ”deal-sajter”. Dessa är sidor som under en mycket begränsad tid, ibland bara några timmar, säljer tjänster eller varor till ett starkt rabatterat pris.

I Sverige finns flera aktörer som agerar på marknaden och slåss om konsumenternas uppmärksamhet. I denna artikel behandlas ett par av de största och mest välkända företagen.

Om Groupon.se

Groupon.se profilerar sig med orden ”Sverige är din personliga stadsguide med en twist”. Företaget har sina rötter i Chicago där de lanserade sin tjänst 2008. Blott två år senare hade de vuxit sig tillräckligt stora och lanserade Groupon-konceptet i Sverige.

Groupon har ett dedikerat team som ständigt jobbar för att hitta nya attraktiva erbjudanden att lägga ut på webbplatsen där du hittar ”deals” inom alla tänkbara områden.

Om Let’s Deal.se

Let’s Deal.se ägs av det norska mediekoncernbolaget Schibsted Media Group och finns i de två nordiska länderna Norge och Sverige. Även om utbudet av erbjudanden förstås skiljer sig åt från ovanstående konkurrent, är upplägget detsamma. -Företaget erbjuder tidsbegränsade och rabatterade ”deals” till kunder på nätet och agerar förmedlare mellan kund och kommersiella företag.

Summering av företagen

Båda webbshopparna har samlat på sig ett brett utbud av företag som erbjuder varor och tjänster inom en rad olika kategorier. De använder kundens geografiska position eller preferenser för att kunna erbjuda användaren mer personliga och aktuella deals.

De tre flikarna Lokal, Shopping och Getaways som hittas hos både Let’s Deal.se och Groupon.se gör det enkelt att navigera bland webbplatsens olika kategorier och snabbt hitta det det man söker.